Het Duitse online warenhuis valt op door het grote aanbod artikelen: meer dan 10.000. Van kleding en schoenen tot gereedschap, schoonmaakmiddelen en meubels. Het bedrijf werd al in 1987 opgericht en groeide uit tot een van de grootste verkopers van consumentenartikelen met aandacht voor het milieu en sociale omstandigheden, zowel via catalogi als online. Het is een markt die aan populariteit wint. Want steeds meer consumenten kiezen bewust voor duurzaam geproduceerde artikelen.

Bij voeding is het voor de consument al veel makkelijker om voor duurzame producten te kiezen.
Riella Hollander
Naaiatelier
37% van de eigen labels van Triaz (het moederbedrijf van Waschbär) worden in een fabriek in Bosnië gemaakt. Triaz werkt al 8 jaar samen met deze fabriek. Na de eerste controle in deze fabriek werden de tekortkomingen verbeterd. De lonen gingen omhoog en er werden veiligheidsmaatregelen genomen. Na een controle in juli 2013 bleek dat de fabriek voldoet aan de gezondheidsnormen en veiligheidseisen. De lonen liggen al hoger dan het minimum, maar er wordt nog gewerkt aan een meer leefbaar loon.

Wanneer je de producten in de webshop van Waschbär bekijkt, kun je direct zien waar de materialen vandaan komen en op welke plek de stoffen zijn bewerkt. “Deze openheid maakt Waschbär bijzonder”, geeft Riella Hollander aan. Als fondsmanager van Triodos Organic Growth Fund is ze nauw betrokken bij Waschbär. Triodos Organic Growth Fund is sinds de zomer van 2014 aandeelhouder in deze Europese koploper. “Ons fonds investeert voor de lange termijn in Europese bedrijven die zich richten op duurzame voeding en consumentengoederen.” En dat betekent duurzaam in de hele waardeketen. Vanaf het moment dat de boer de grondstoffen produceert tot het bij de consument belandt.

Lange route

“Bij voeding is het voor de consument al veel makkelijker om voor duurzame producten te kiezen omdat het op veel meer plekken te koop is”, zegt Hollander. “Duurzaam geproduceerde kleding is veel lastiger te vinden. Dit komt door de langere route die dit product aflegt. We zouden ons graag verbinden aan meer bedrijven als Waschbär, maar er zijn nog niet zoveel grote bedrijven die zich bezig houden met duurzaam geproduceerde kleding.”

De kledingketen is zo complex dat alleen bedrijven die duurzaamheid echt in hun DNA hebben, duurzame kleding aanbieden, geeft Hollander aan. “Zo heeft Waschbär bijvoorbeeld een bepaald spijkerbroekenmerk uit hun collectie gehaald. Dit product werd heel goed verkocht, maar de producent was onvoldoende bereid de arbeidsomstandigheden aan te passen. Waschbär is toen op zoek gegaan naar een andere leverancier.”

Wilt u deze video zien?

Wilt u deze video zien?

Cookies zijn nodig om deze video te tonen. Lees er meer over in onze Privacyverklaring Meer info >


Tip: De documentaire The True Costs laat zien wat de werkelijke kosten zijn van een kledingstuk in de gehele keten. The True Costs is onder andere op Netflix te bekijken.

Maar hoe waarborgt Waschbär dat elke stap in de keten voor alle artikelen duurzaam is? Barbara Engel, hoofd duurzaamheid bij het bedrijf: “Elk product bij Waschbär heeft een paspoort. Zo controleert het paspoort voor textiel bijvoorbeeld de volledige keten vanaf de herkomst van de grondstof en de verwerking tot en met de lozing van het afvalwater. Een belangrijk onderdeel hiervan is de naleving van sociale arbeidsvoorwaarden. Engel:“Bij textiel komt erg veel handwerk voor. Daarbij zijn veel mensen betrokken.”

Infographic
Dit beeld laat een van de wegen zien die een t-shirt bij Waschbär kan afleggen.

Dit arbeidsintensieve werk onderscheidt deze productgroep van bijvoorbeeld huishoudelijke artikelen die vaak met machines geproduceerd worden. Om arbeidsvoorwaarden in de textielproductie te waarborgen, worden ter plaatse sociale audits uitgevoerd. Dit betekent dat teams die hiervoor zijn aangesteld de fabrieken bezoeken. Zij spreken de taal van het land en kennen veel mensen persoonlijk, geeft Engel aan. Sinds 2011 werken ze samen met het in Amsterdam gevestigde Fair Wear Foundation, een internationale organisatie die zich inzet voor betere arbeidsvoorwaarden voor textielarbeiders op de hele wereld.

Herken eerlijke kleding

Hoe kun je als consument nu achterhalen of een kledingstuk onder eerlijke omstandigheden gemaakt is? En wat is de impact op het milieu? Barbara Engel geeft aan dat het GOTS keurmerk een mooi voorbeeld is waar het milieu en arbeidsomstandigheden beiden in worden meegenomen. Het is een streng label dat hoge ecologische eisen aan het textiel stelt vanaf de teelt van grondstoffen via alle  verwerkingsprocessen tot en met de confectie. Daarnaast schrijft GOTS sociale acceptabele werkomstandigheden voor. Het assortiment met dit keurmerk is groeiende: op dit moment is bijvoorbeeld alle katoen biologisch en 35% daarvan is GOTS gecertificeerd.

Engel heeft een goede tip voor mensen die graag biologische kleding willen met zo min mogelijk impact op het milieu. Op de website van Made-by is een infographic te vinden waar je de milieu-impact van een grondstof kunt achterhalen. Zo zie je dat bijvoorbeeld biologische linnen in de beste klasse (Class A) – zit tegenover regulier katoen in de slechtst scorende categorie (Class E).

De vraag naar een duurzaam kledingstuk moet volgens Hollander groeien. “Bewuste consumenten letten als eerste op de voeding, terwijl je met kleding ook een groot verschil kunt maken.” Engel: “Kleding maakt wie je bent. Als we alleen kleding droegen om ons warm te houden, zou het eenvoudiger zijn voor duurzaam te kiezen. Maar het is ontzettend moeilijk hier consumenten van te overtuigen terwijl ze er ook modebewust bij willen lopen. In welke mate gaan we wel en niet in op modetrends? Dat kleding lang mee gaat is een belangrijke voorwaarde. Maar hoe lang willen consumenten kleding gemiddeld dragen? Dat is voor ons ook een hele grote uitdaging.”

TRIODOS MULTI IMPACT FUND
OOK BIJDRAGEN AAN POSITIEVE VERANDERING?
Via Triodos Multi Impact Fund kun je beleggen in een selectie van Triodos beleggingsfondsen en daarmee bijdragen aan een positieve verandering in meerdere sectoren. Van duurzame handel in ontwikkelingslanden tot duurzame energie en landbouw in Europa. Triodos Organic Growth Fund is een van de geselecteerde fondsen. Het fonds investeert in Europese koplopers in biologische voeding en duurzame consumentenproducten. Kijk op www.triodos.nl/impactfund